«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

برگزاری نشست رسانه ای «برای همدلی با زلزله‌زدگان افغانستان» در مشهد | رسانه ها پاسخگوی شبهات و شایعات باشند

  • کد خبر: ۱۸۸۵۹۴
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
برگزاری نشست رسانه ای «برای همدلی با زلزله‌زدگان افغانستان» در مشهد | رسانه ها پاسخگوی شبهات و شایعات باشند
نشست هم اندیشی «برای افغانستان» در راستای همدلی با زلزله زدگان افغانستان و با حضور فعالان رسانه و دانشجویان افغانستانی مقیم مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سردبیر صدای افغان در این جلسه به بررسی اتفاقات اخیر حوزه افغانستان بویژه زلزله پرداخت و افزود: هرات از شنبه درگیر زلزله است، دو میلیون نفر از ترس در خانه نخوابیدند و در خیابان ها زندگی می کنند.

برگزاری نشست رسانه ای «برای همدلی با مردم زلزله افغانستان» در مشهد | رسانه ها پاسخگوی شبهات و شایعات باشند

به گفته سید حسن حسینی، مردم از روستاها به هرات آمده اند و در این شهر، جمعیت زلزله زده ساکن شده اند. وی ایجاد شایعات را از مشکلات مهم دانست که به دلیل خلا جریان رسانه ای بوجود آمده و افزود: بین مردم شایعه شده که زلزله از هشت ریشتر بیشتر بوده و یا «سد» آسیب دیده و احتمال سیل وجود دارد که امنیت روانی مردم را تحت شعاع قرار داده است.

حسینی تاکید کرد: رسانه ها باید به کمک نهادهای امداد رسانی بیایند و با انتشار اخبار صحیح و تبیین شرایط مردم را به زندگی عادی برگردانند.

وی در ادامه به ضرورت وفاق دو ملت پرداخت و افزود: دشمنان ما به دنبال افغانستان هراسی و ایران هراسی هستند و اتفاقا در هفته وحدت تبلیغات رسانه ای تفرقه افکنانه را دامن زدند. حسینی تاکید کرد: پیوند دو ملت ناگسستنی است، دو ملت و کشور ایران و افغانستان از لحاظ جغرافیایی، اعتقادی و بسیاری مسائل بهم نزدیک هستند.

حسینی یادآور شد: اولین تیم امداد رسانی از ایران اعزام شد و تجهیزات زنده یابی ارسال شد که جای قدردانی دارد. حسینی در خصوص اهدای کم های جمع آوری شده به افغانستان نیز گفت: کمک های جمع آوری شده باید سریع ارسال شود و بهتر است از طریق هلال احمر ایران انجام شود.

وی در ادامه یادآور شد: برخی رسانه ها فقط روی غزه تمرکز کردند و زلزله افغانستان در حاشیه قرار گرفت و نیاز است بیشتر به این حادثه پرداخته شود.

حسینی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر، افزود: رسانه ی صدای افغان آمادگی دارد تا با خبرنگاران و رسانه های ایرانی برای تهیه اخبار در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشد.

وی خطاب به رسانه ها گفت: شایعات و اخبار نادرست مردم را ترسانده و انتشار اخبار صحیح ضرورت دارد، به عنوان مثال مردم در مسیر هریرود با شایعه شکستن سد، منطقه را ترک کرده اند، مبادا سیل بیاید؛ نیاز است برای آرامش بخشی به مردم اطلاع رسانی بیشتری شود.

رسانه ها به امیدبخشی به زلزله زدگان بپردارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سردبیر صدای افغان به ارائه برخی راهکارها در حوزه رسانه پرداخت و اظهار کرد: مقابله با شایعات در خصوص بحران زلزله را با صحبت و مصاحبه با کارشناسان و متخصصان دانشگاهی می توان برای مردم تبیین کرد.

محمد حسین زاده افزود: یک هفته از وقوع زلزله اصلی گذشته و رسانه نباید دیگر به بیان مصیبت بپردازد و باید به سمت امید بخشی و بازگشت مردم به زندگی پیش برود.

وی افزود: استاندار خراسان رضوی و سایر دستگاه های امدادی پای کار امدادرسانی به زلزله زدگان هستند و گروه های دانشجویی و هلال احمر ایران در افغانستان مستقر شده اند.

حسین زاده وظیفه مهم تر برای رسانه ها و اهالی فرهنگ و هنر را ایجاد همدلی و فرهنگسازی دانست و گفت: جنس وظیفه اهالی ادب و فرهنگ در این زمینه متفاوت است و باید وظیفه خودشان را در فرهنگ سازی انجام دهند، مانند شب شعری که به همت انجمن ادبی امین برگزار شد.

لزوم ایجاد شفافیت در حوزه اخبار افغانستان

سید محسن فرجادی، سرپرست روزنامه اطلاعات در خراسان رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: ضرورت هم افزایی رسانه های ایران و افغانستان امروز بیشتر از گذشته وجود دارد و این مهم در شهر مشهد با حضور پرتعداد دفاتر رسانه ای افغانستان امکان پذیر است.

وی با اشاره به ایجاد فضای افغانستان هراسی توسط برخی رسانه های داخلی و خارجی افزود: روزنامه اطلاعات از سال گذشته با توجه به شواهدی که وجود داشت بر لزوم ایجاد بستر رسانه ای برای ایجاد شفافیت رسانه ای در مسائل افغانستان تاکید و اعلام آمادگی برای راه اندازی جریان رسانه ای بر اساس مصلحت و امنیت کشور داشته است.

لزوم هم افزایی در مقابل موج مهاجر ستیزی

 سردبیر خبرگزاری اتحاد نیوز نیز بر ضرورت ایجاد وفاق میان رسانه های ایران و افغانستان تاکید کرد و از مدیرکل ارشاد خواست تا در صدور مجوز برای رسانه های افغانستان نیز مساعدت لازم انجام شود.

کاظمی به هجمه های اخیر رسانه ای برای ایجاد تفرقه میان دو دولت اشاره و گفت: برخی کلیپ های قدیمی بازنشر شد، موج مهاجرستیزی با تیترهایی مانند تولد نوزادان در قم، ۱۵ میلیون جمعیت کشور مهاجرند، مجلس شورای اسلامی هدف مهاجرین، میدان آزادی در تسخیر مهاجرین، جریان رسانه ای تفرقه افکن ایجاد شد.

وی به ضرورت تبیین مسائل ورفع شبهات توسط رسانه ها تاکید و گفت: به عنوان مثال توسط رسانه های افغانستانی برخی مباحث مثل مخالفت ها برای صدور کارت هوشمند اتباع را در جامعه مهاجرین فرهنگسازی کردیم و شبهات را برطرف کردیم.

۴۵۰زن و مرد در زلزله ناپدید شدند

 دانشجوی افغانستانی مقطع دکترا در ایران و فعال فرهنگی نیز در این نشست اظهار کرد: فعالان دانشجویی افغانستانی و ایرانی در هفته گذشته با جمع آوری کمک های دانشجویی و برگزاری مراسمی در مقابل کنسولگری افغانستان مسئولیت اجتماعی خود را به انجام رساندند.

سلطانی آخرین آمار زلزله را اینگونه گفت: ۴۵۰ نفر زن و مرد همچنان ناپدید و زیر خاک هستند و تیم های امداد هلال احمر برای یافتن آنها در تلاشند.

وی گفت: زلزله در روستاها بیش از یکهزار نفر کشته و ۱۵۰۰ زخمی داشت، ۱۴۵۰ خانه تخریب شده، همچنین ۱۳ روستا تخریب و ۵ روستا نیاز به تعمیر دارند. وی با اشاره به سردی هوا از رسانه ها خواست، این فاجعه بازتاب بیشتری بیابد تا با هماهنگی ها کمک ها بیشتر و زودتر بدست زلزله زدگان برسد.

 در پایان این نشست رسانه های ایران و افغانستان حاضر در جلسه بر هم افزایی بیشتر در جهت رصد اخبار، رفع شبهات و ایجاد همدلی میان دو ملت تاکید کردند و مدیرکل ارشاد خراسان رضوی نیز بر حمایت و پیگیری مسائل این حوزه قول مساعد داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->